SkyGate - Sopia-Net Kft.

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

SkyGate

Innováció


SkyGate On Board Unit (OBU)
A használatarányos elektronikus útdíjfizetési rendszerhez



A SkyGate OBU egysége a használatarányos elektronikus útdíjfizetési rendszer fedélzeti berendezése,  amit minden egyes, a rendszert használni kívánó járműben el kell helyezni. Megjelenése esztétikus, kisméretű, jelen formájában műszerfalra, szélvédőre szerelhető (bal oldali kép). Igény  esetén DIN keretes verzió, illetve távvezérelt verzió (a műszerfalon csak a kezelőegység jelenik meg, a berendezés bárhová elrejthető, lásd jobb oldali kép) is rendelkezésre áll.

Magyarországon 2012-ben egyszerre több olyan igény jelentkezett, amelyek a járművek használata során felmerülő fizetési lehetőségekkel és kötelezettségekkel kapcsolatosak, ezek:

  • a megtett úttal arányos Autópálya-fizetőrendszer (országos fizető útvonalak), EETS kiterjeszthetőséggel

  • a Csillapított Zónák díjfizetése (multi-zónás dugódíj: jelenleg Budapesten és Pécsett)

  • a Parkolás modernizálása, átszervezése (Budapest, jelenleg Pécsett)


Az optimális műszaki megoldás az, ha ezek közös platformon (beleértve az ellenőrzést is) működnek.

A SkyGate rendszernél egy kis méretű OBU (On Board Unit) a saját szerverével együttműködve automatikusan lekezeli mindhárom, fizetéssel kapcsolatos feladatot.
Alapesetben az Autópálya fizető- rendszer az aktív. A másik két funkció bármikor - később is - bekapcsolható.
A rendszer elfogadói oldalon nem igényel jelentős beruházást, mert virtuális kapukkal dolgozik, országos bevezetése cca. fél év. Az OBU ára pedig az integrált használat miatt eloszlik a rendszerek között.

A SkyGate nemcsak teherautóknál, hanem személygépkocsiknál is alkalmazható - ami újabb bevételi többletet jelent, mert ezeknél a Dugódíj és a Parkolás díja is jelentős, valamint így megoldható a  tervezett önkéntes csatlakozás a fizetős útszakaszok használatarányos rendszeréhez.

A rendszer működése:

1. A járművet előzetesen regisztrálni kell egy POS terminálon. A fizetés Postpaid (utólagos,  pl. havi számlázással) ill. Prepaid (előre fizetett, „feltöltött” egyenleggel) lehet, a jármű szaldója interneten is feltölthető.

2. Az OBU-t a járműbe kell elhelyezni.

  • A gyors-szerelés: öntapadó alátétekkel, tápellátás a cigaretta gyújtóról, a kombinált  GSM/GPS antenna öntapadó alátéttel a szélvédőre

  • A normál-szerelés: tartókonzollal a műszerfalra, tápellátás a gyújtásról. A kombinált antenna vagy a szélvédőre, vagy tetőre kerülhet.


3. A továbbiakban az OBU automatikusan működik: Fizetős útszakaszra (vagy zónába) érkezve  a Szervernek jelent, lehajtáskor szintén. Az aktuális állapot a kijelzőn leolvasható.

4. A számlázást a Szerver végzi.

5. A kamerás ellenőrző pontok (vagy on-site ellenőrök) a szervertől kérik meg a felismert rendszámú jármű aktuális státuszát.

Negativ esetben a készített képeket tárolják és (célszerűen éjszaka) egy dedikált szerverre küldik feldolgozásra.

FUNKCIÓK:
Fizetéssel kapcsolatos:

  • Útszakaszok , on-board adatbázis

  • Zónák (multi-zónák kezelése is), on-board adatbázis

  • Parkolás, adatbázis a szervernél


Automatikus:

  • ütközés (baleseti) riasztás a szerver felé

  • járműlopás riasztás a szerver felé

  • esemény orientált on-board logok készitése


Manuális:

  • SOS küldés

  • Segítség kérés

  • Szaldó lekérdezése

  • Jármű kategória beállítása ( J2-J4)

  • Parkolás kezdete, vége


KOMMUNIKÁCIÓ:
Minden kommunikáció a SKYGATE szerver felé történik, csak esemény esetén, GSM/GPRS/TCPIP módon.
Titkositás: AES128, egyedi biztonságot növelő kiegészítésekkel.

ADATBÁZIS:
Az OBU adatbázisa a szerverről menedzselhető:

  • a fizetős útszakaszok és Zóna adatok frissítése

  • az OBU által készített logok áttöltése


Aktualitás:

  • HWY: a jelenlegi, összes magyarországi fizetős útszakaszon tesztelve van (HWY Ver: 120805)

  • ZONE: Budapesten 5 zóna, Pécsett 1 zóna tesztelve (ZONE Ver: 120530)


MŰSZAKI ADATOK:

  • kompakt, fémdobozos, beépitett GPS,GSM, külső kombinált antennával

  • GPS paraméterek: 42 csatornás, -160 dBm érzékenységgel, 1 sec. Hot start idő, max: 2.5m  CEP

  • SIM: normál SIM kártya, 3V

  • táp: 12/24 VDC , 50 mA

  • méret: 85x22-55 mm

  • súly: 110 gr


A rendszer fejlesztője, gyártója és jogtulajdonosa a Metron Avionics/Kapolka Péter, társfejlesztője és forgalmazója a SOPIA-Net Kft.


 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz